صعود به سوتك!!!!

ارسال پست
نمایه کاربر
mostafa
پست: 21
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۲, ۱۲:۵۵ ب.ظ
تشکر کرده: 48 دفعه
تشکر شده: 26 دفعه

صعود به سوتك!!!!

پست توسط mostafa »

سوتك و كلاونگا از ديد كوهنوردان!

گزارش صعود به قله سوتک- تیر 92
قله سوتک در بخش نور استان مازندران نزدیک به چاده چالوس قرار دارد و از رشته کوه های البرز مرکزی می باشد.
قله سوتک یکی از قلل منطقه آزاد کوه بوده و در خط الراٌس قلل یخچال- سرماهو- کمانکوه و سوتک بزرگ واقع گردیده است .
این کوه دارای دو قله سوتک کوچک 3850 متر و سوتک بزرگ 3950 متر می باشد
در روز پنج شنبه موخه 20 تیر 92 در ساعت 14 از آمل به مقصد روستای کلاونگا حرکت کردیم. روستای کلاونگا در مسیر هردورود به پل زنگوله واقع شده است. از محل هر دورود تا روستای کلاونگا حدود 104 کیلومتر فاصله است.
ما پس از طی روستاهای مختلف به شهر بلده و از آنجا پس از گذر از روستاهای ییلاقی یوش- اوز- نیکنام ده- میناک- پیل- نسن به گردنه لاوشم رسیدیم و از آنجا پس از رسیدن به سه راهی کمر بن در فرعی سمت چپ ابتدا به الیکا و سپس به کلاونگا رسیدیم.
ساعت 18.30 به روستای زیبای کلاونگا رسیدیم. شب را در مسجد محل گذراندیم. در اینجا باید از زحمات و مرحمت آقای حاج عباس توکلی از اهالی خوشنام و فرهنگی روستا که از قبل با ایشان هماهنگی در خصوص شب مانی در روستا کردیم و ایشان ما را راهنمایی نمودند کمال تشکر و قدردانی را داریم. همچنین ار دیگر اهالی محترم روستا نیز سپاسگزاریم.
صبح ساعت 5 به محل رنگ وجان (انتهای جاده خاکی منتهی به معدن) رسیدیم و از آنجا در قسمت جنوب غربی به سمت قله سوتک حرکت کردیم و ساعت 9.40 صبح ابتدا به سوتک کوچک و سپس به سوتک بزرگ صعود نمودیم که در فاصله نزدیکی به سوتک کوچک واقع شده است. در شیب جنوبی دره زیبای وارنگرود و در قسمت شرق ستیغ زیبای آزاد کوه به خوبی نمایان است. هوای امروز بسیار خوب بود هر چند در گردنه سوتک باد شدیدی وزیدن گرفت.
آنتن دهی موبایل در روستا امکان پذیر نیست ولی از گردنه سوتک به بالا آنتن دهی برقرار می باشد. ضمن اینکه از چهره های جوانن دانشجو که برای اولین بار همراه ما آمدند و به خوبی صعود نمودند نیز قدردانی نماییم.منطقه مورد نظر از چراگاههای خوب البرز می باشد ولی متاسفانه بهره برداری بی رویه از منطقه به شکل معدن و جاده هایی که در ارتفاعات به همین منظور ساخته شده و پوشش گیاهی با ارزش منطقه را از بین برده است. ضمن اینکه باید یاد آوری گردد که این منطقه یکی از رویشگاههای مهم شبدر کوهسری می باشد که فقط در این منطقه از البرز رویش دارد و گونه ای با ارزش برای تغذیه دامها و حفظ خاک می باشد.
تصویرتصویر

http://nishakooh.blogfa.com/tag/%DA%AF% ... 8%AA%DA%A9

کوه سوتک، 3850 متر (کوچک )

نام فارسی : کوه سوتک

موقعیت جغرافیایی
موقعیت جغرافیایی : قله دربخش نور استان مازنداران نزدیک جاده کرج چالوس قرار دارد.
بررسی توپوگرافی قله : کوه بزرگ سوتک یکی از قلل منطقه آزاد کوه از سمت غرب پس از گردنه ای به همین نام به 3 قله صخره ای سرخاب و سپس دونا متصل می گردد این قله از شرق به دره نسن و از سمت جنوب توسط گردنه مرتفعی به قله کمانکوه وصل می شود.
مسیر صعود به قله : با شور و نشاطی که ناشی از فرارسیدن فصل مهرگان است و به همراه سوز سری که بر کوه های نور می وزد آهنگ الیکا می کنیم. پس از تونل کندوان و با رسیدن به پل زنگوله با عبور از گردنه ترکه بشم با وسیله نقلیه در دوراهی کمربن به جاده الیکا و کلاونکا وارد می شویم. جاده خاکی تا چند کیلومتر بعد از ده جلو می رود تا به معدن برسد. ولی ما در ده کلاونکا از وسیله نقلیه پیاده می شویم (1). سپس از دره ای درپشت ده به سمت شرق ارتفاع می گیریم. هوا سرد و سردتر می شود و زمانی که بر روی گردنه برفراز تپه قرار می گیریم بر شدت آن افزوده می شود(2). برج ستبر آزادکوه با رنگ های سرخ و سیاه در آبی آسمان جلوه ای دیگر دارد. مسیر را به سم جنوب با عبور از تپه ماهوره های متعدد ارتفاع می گیریم. قلل دندانه دار سرخاب در جنوب و قله بلند یخچال در جنوب شرقی به خوبی دیده می شوند. ارتفاع افزوده شده و پس از دو سربالایی با شیب تند پیاپی به قله تپه مانند سوتک کوچک گام می نهیم. مناظر اطراف به واسطه باد دید و زدودن غبارهای تابستانی پاک و تمامی عوارض طبیعی را می توان از یکدیگر تفکیک کرد تمیز و قابل رؤیت هستند. دره لَشَک و قلل سه چال و هرزه کوه و سینو در جنوب و قله آزادکوه بیش از هر زمان دیگر زیبا و مغرور در شرق دیده می شوند.
بهترین زمان برای صعود به قله سوتک خرداد و تیر و مهر و آبان می باشد.
وضعیت قله در زمستان : بواسطه حجم سنگین برف صعود به قله از کلاونکا با برفکوبی سنگین همراه است و برای انجام آنباید در نزدیکی قله دو منطقه بهمن گیر را دور زد. صعود زمستانی قله علیرغم داشتن مسیر ساده مستلزم شناخت کافی بر اصول اجرا برنامه زمستانی است.
http://www.irandeserts.com/content/%D8% ... DA%A9_.htm
نمایه کاربر
ezat
مدیر کل سایت
مدیر کل سایت
پست: 168
تاریخ عضویت: چهارشنبه ۵ تیر ۱۳۹۲, ۸:۱۳ ب.ظ
تشکر کرده: 21 دفعه
تشکر شده: 22 دفعه
تماس:

Re: صعود به سوتك!!!!

پست توسط ezat »

جالب بود آقا مصطفی سایتمون این مطالب رو کم داره
نمایه کاربر
kalaavangaa
پست: 245
تاریخ عضویت: دوشنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۲, ۱۱:۴۷ ق.ظ
محل اقامت: تهران-Ø® دماوند-Ø® فتحنايي(كهن سابق) Ùƒ Ø´ مصطفوی Ù¾ 8
تشکر شده: 9 دفعه

Re: صعود به سوتك!!!!

پست توسط kalaavangaa »

بسمة تعالی

جناب آقای عزّت رحمانی و كاربران سايت های مختلف كلاونگا.

با اين كه اين آقايان از طريق وبلاگ با من آشنا شدند و تقاضای عبور از نگهبانی كلاونگا را نمودند . بنده هم بر اساس ادب و احترام زنگ زدم به عمو حاج جعفر آقا مسئول شورای وقت ، ايشان هم اجازه دادند كه از نگهبانی عبور كنند . به ظاهر همه وسايل را به همرا ه داشتند و نيازی به هيچكس نداشتند .اهالی آن ها را به مسجد و حياط مسجد پذيرفتند. ( لازم به ذكر است كه بنده هم در محل حضور نداشتم) با ادب و احترام آن شب را در محل ماندند و بر اساس گزارششان صبح زود رفتند. موضوع مربوط است به تابستان سال1392 . با اين كه در گزارش ديديد از همه تشكّر كردند. هيج كس تا تابستان گذشته با من صحبتی نداشت و من هم اصلاً يادم رفته بود. تا اين كه آشيخ حسين صريحاً به من اعتراض كرد كه چرا اين كار را كردی و چرا آنها را به خانه خودت نبردی. ايشان يادش رفت كه محل فقط مال يك روحانی يا فقط مربوط به يك خانواده خاص نيست كه در رمينه‌های ديگر ،يكه تازی می كنند . بسيار با من تند بر خورد كرد. آدم نبايست كاسه داغ تر از آش باشد . اگر مشكلی داشتند كه آنهم نداشتند اصلاً به من مربوط نيست چون كه مسئول شورا اجازه دادند. و چرا در اين مدّت يك سال كسی چيزی نگفت.حال كه اين موضوع پيش آمد عنوان كردم .می دانم من بعد به عنوان يك هم ولايتی كلاونگايی با اين افراد چگونه بر خورد كنم. با اين كه تا كنون چنين كاروان موئدّبی را نديديم كه كارشان نظم داشته باشد و با اهالی به خوبی رفتار كنند و باعث آبروی محل گردند و از روستای كلاونگا و اهالی آن در گزارشات به خوبی نام ببرند.بعد از بر گشتن از كلاونگا به من زنگ زدند و از همه تشكّر كردند













































ب
نمایه کاربر
azade1992
پست: 1
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۵, ۱۲:۵۴ ب.ظ
تشکر شده: 1 دفعه
تماس:

Re: صعود به سوتك!!!!

پست توسط azade1992 »

سلام. تاپیک خیلی خوبیه لطفا ادامه بدین. ممنون از همگی
ارسال پست